Hradi, Gjáfar m.fl.

Alla inlägg under mars 2013

Av Liz - 17 mars 2013 07:30

Godmorgon på er!

Dagen börja med fodring och utsläpp, efter fodring och utsläpp kollade jag vatten medans mina två

härliga hjälpredor mockade tack för de tjejer :) Jag packade några stora höpåsar sen fyllde jag på vatten

oxå, sen var de lunch dags så då lunchade jag och tjejerna alla hästarna, sen åt vi lunch efter lunchen bad

jag tjejerna att ta in Asse och göra i ordning honom om dom ville och de gjorde dom så gärna, när de var

klart så tala jag om för dom att de fanns några höpåsar kvar och göra att dom kunde göra det under tiden

jag red ut på Asse så då gjorde dom de. Sen kom jag tillbaks med Asse efter ett tag och pysslade om honom

ställde in honom i boxen kolla vad tjejerna gjorde och fråga om dom även ville hjälpa mig och göra i ordning

Idúnn och de gjorde dom oxå gärna så dom pysslade om henne ett tag och sen gjorde dom i ordningen henne

och så frågade cim om jag kunde rida lite på ovalbanan för henne och hennes kompis och visa ett

fyrgångs program, de sa jag att jag kunde så då visade jag upp ett fyrgångs program för dom när de

var klart var dom nöjda och ville gå in och värma sig lite i cafeterian så då gjorde dom de och jag red

lite till på ovalbanan och sen skritta jag av henne och pyssla om henne sen gjorde jag lite annat ett tag

sen börja kl. närma sig halv fem, fem så då satte jag in några i skritten för de fick jag i uppdrag att göra

cim var med och titta ett tag sen gick hon in igen ett tag. under tiden dom gick i skritten så började jag

förbereda så gott jag kunde för kvällsfodringen, sen börja den närma sig sex tiden först plocka jag ur

hästar ur skritten i omgångar sen börja jag ta in alla från hagarna sen hjälptes vi alla tre åt att

kvällsfodra med kraften jag sa va de skulle ha och tjejerna gav dom de, när de var klart börja

vi packa ihop lite grejer och släcka ner sen kom skjutsen..

god kväll


Av Liz - 15 mars 2013 08:30

Morgonen började med mockning och sopning, sen packade jag höpåsar, tog in hästar

och bytte hästar som skulle få typ akupunktur medmera av någon tjej, halma i Faxis lösdrift,

gav kaninerna hö, halma åt dom och sen sopade jag rent gångarna där tillsist luncha jag alla

hjästarna.


Efter lunchen hjälpte jag en och ta in hästar och göra i ordning dom åt honom, bar ut vatten till några hästar.

och halma till dom två andra lösdrifterna, sen fick jag rida ut med honom som jag hjälpte och göra i ordning

hästar till, jag red Idúnn och han red hennes son Nökkvi, vi red till Myrkarby och sen vila vi ett tag och så

vände vi och red hemåt, idag fick Idúnn jobba hårt hon var i princip väldigt blöt och varm när vi kom

tilbaka från turen så jag pysslade om henne sen fick jag sätta henne i skrittmaskin, där gick hon ca 20 min

under den tiden halma jag sista lösdriften, plockade sen in henne från skrittmaskinen lade dubbla täcken

på henne först ett fléece och sen ett regntäcke så fick hon gå ut i hagen. och jag väntade in min skjuts och

gjorde lite annat under den tiden. sen kom skjutsen..

God kväll alla

Av Liz - 8 mars 2013 08:30

Jobb väntas idag med, Mockade hängde upp täcken på tork, sopade stallgången, packade höpåsar

och hö vagn, sen kom äg (till stallet) ut och då hämtade jag in två hästar åt honom dels en fux (Urdur)

och sen en svartbrun (Faxadís) han började med fuxen så då borstade jag av henne åt honom och satte

på boots, sen halmade jag i lösdrifterna (fyra) och sorterade ut några dåliga halmbalar (under den tiden

hade han hunnit kommit tillbaks och bytt häst oxå), när de var klart så 

kom äg (till stallet) tillbaks med andra hästen då tog jag hand om henne tog av henne grejerna

borstade m.m och sen satte jag in henne i skrittmaskinen, då hade de blivit lunch dags så då fick hon gå i skrittmaskinen tills jag hade lunchat alla hagar, när de var klart tog jag in henne satte täcke på henne och

gick in och åt lunch.


Efter lunchen tog jag in en musblack hingst (Edall) borsta av honom och sen kom äg ut

bad mig sätta på ett par boots som han gav mig satte dom på honom och fick sen i uppdrag att plocka in

två hästar åt honom en som skulle ridas och en som skulle till skrittmaskin senare,de var två

svarta ston (Hrafnhetta och Nott) som han bad mig ta in men innan jag han ut så tala han även om

att han ville ha in två till lite senare två fuxar då och sen att jag inte fick glömma att ge kaninerna

hö och halm, sen red han iväg, jag tog in de två svarta stona. Tänkte gå till kaninerna och ge dom hö

och halm men insåg sen att de kanske är bäst att plocka in dom andra två oxå innan jag går till

kaninerna med risk för ifall de skulle ta lång tid hos kaninerna, så då plocka jag in dom andra två

och sen gick jag till kaninerna gav dom hö och halm, när de var klart gick jag ner till stallet

och tänk vilken tur att jag hade tagit in dom andra två för precis när jag kommer ner byter han till

en av dom jag skulle tagit in senare. Han gav de svarta stoet åt mig (Nott) och bad mig borsta av henne

och ställa in henne i skrittmaskin och tala även om att jag kunde plocka in en skäck (Grídur) som

oxå skulle in skrittmaskinen men att jag troligen behöver Josis hjälp och sen tala han även om att

en annan fux skulle in i skrittmaskinen oxå men han ska vara inspänd, sen red han iväg med den

ena fuxen (Sleipnir) jag satte ut den andra svarta oxå i skrittmaskinen (Hrafnhetta) och sen

bestämde jag mig för att hämta skäcken och tänkte hon brukar

ju vara så snäll så jag kan nog hämta in henne och visst kunde jag de men

hon bråka och konstra en del men sen när jag skulle ut genom sista hagen då fick josi komma och

hjälpa till för då hade skäcken promt bestämt sig för att jag tänker då inte gå längre, med hjälp av

denna tjej då så fick vi tillslut ut henne från sista hagen och in henne i skrittmaskinen.

Sen bad tjejen mig att hämta en brun valack (Leiknir) och en svart hingst (Káinn) jag fråga då tar

du ut fuxen (valiant) då i skrittmaskinen? hon svara ja de gör jag. Så då gick jag och hämta valacken

först för han är lite svårfångad efter en kort stund var han fast, han fick beröm och lite godis och sen

gick vi in i stallet, jag gick ut och hämta hingsten ställde in honom i boxen tog av täcket på honom

för han hade täcke på sig. Sen släppte jag ute lite hästar, och sen hämta jag Idúnn och gjorde i

ordning henne för en ridtur, tog in ett av de svarta stona (Nott) från skrittmaskinen lade täcke

på henne och sen red jag iväg mot fnysinge mötte på cim och två av hennes kompisar vid fnysinge

prata lite med henne och sen red jag vidare, jag galoppera och tölta med henne för det mesta men även

lite skritt, sen vände jag och red hemåt och då mötte jag cim och hennes kompisar igen men då var

dom lite längre bort cim sa hejdå och jag red vidare mot stallet i tölt då men sen skritt.

Väl framme vid stallet pyssla jag om Idúnn lade täcke på henne gav henne lite kraftfoder och sen släppte

jag ut två ston från skrittmaskinen till hagarna. Sen slutade jag...

Av Liz - 1 mars 2013 16:45

Jobbade idag på landet, mockade,fyllde på strö, sopade stallgången, halmade

lösdrifter (tre) gav hö till kaninerna och la in lite halm åt dom och sen sopade jag

hos dom oxå, sen packade jag höpåsar, städade ur transporten deras m.m

Åt även lunch oxå. Idag vart de ingen ridning men men så går de ibland.

Presentation


Här är jag Fródi Frá Vestra-Geldingaholti f.2001

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards